Close Banner Apps JPNN.com
JPNN.com App
Aplikasi Berita Terbaru dan Terpopuler
Dapatkan di Play Store atau Apps Store
Download Apps JPNN.com

Ini Laporan Media Malaysia yang Menyerang Jokowi

Kamis, 27 November 2014 – 16:13 WIB
Ini Laporan Media Malaysia yang Menyerang Jokowi - JPNN.COM
Ini Laporan Media Malaysia yang Menyerang Jokowi. Foto JPNN.com

jpnn.com - JAKARTA - Selain menyebut Presiden Joko Widodo angkuh, Media Malaysia, Utusan Online juga menyebut telah mengangkat sentimen Anti-Malaysia. Tudingan mengangkat semangat sentimen itu ketika Jokowi dengan tegas memerintahkan untuk menenggelamkan kapal nelayan Asing yang memasuki perairan Indonesia tanpa izin.

Sikap Jokowi ini juga dianggap telah melakukan pendekatan konfrontasi dalam hubungan antara bangsa serumpun, yang bertentangan dengan hubungan bertetangga. (awa/jpnn)


MAAF CAKAP, INILAH JOKOWI

Tahniah Presiden Indonesia, Joko Widodo atau Jokowi kerana meneruskan pendekatan konfrontasi dengan Malaysia. Dalam keghairahan sesetengah pihak di negara ini yang mendokong gagasan “bangsa serumpun” tetapi Indonesia mengambil pendekatan bertentangan semangat serumpun.

Khamis lalu, Jokowi mencetuskan kontroversi apabila mengarahkan pihak berkuasa maritim menenggelamkan semua bot nelayan Malaysia yang dilaporkan ditahan kerana memasuki perairan negara itu. Bagi Jokowi, tindakan ini akan memberikan kesan untuk mengurangkan pencerobohan oleh nelayan Malaysia ke kawasan perairan negara itu.

Arahan itu menggambarkan Jokowi pemimpin yang sedikit angkuh dalam menguruskan isu antara negara. Ini seolah-olah memperlihatkan Jokowi memilih pendekatan konfrantasi, bertentangan dengan gambaran yang diberikan sebelum ini. Tetapi tidak dinafikan sebahagian besar rakyat Indonesia berbudaya dan tatasusila tinggi.

Pada masa yang sama elok ditelaah semula frasa “ bangsa serumpun” dalam konteks yang lebih realistik ketika ini supaya tidak kelihatan hanya Malaysia sahaja yang beriya-iya sedangkan Indonesia sebaliknya. Lihat juga sejauh manakan relevannya pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang ditubuhkan di pihak Malaysia yang mendokong gagasan “bangsa serumpun” ini.

Arahan Jokowi itu berikutan laporan oleh sebuah agensi berita antarabangsa bahawa 200 nelayan Malaysia ditahan kerana menceroboh perairan negara itu baru-baru ini. Pihak Maritin Malaysia bagaimanapun menafikan nelayan Malaysia ditahan di Indonesia kerana tidak mendapat laporan tentang penahanan itu.

JAKARTA - Selain menyebut Presiden Joko Widodo angkuh, Media Malaysia, Utusan Online juga menyebut telah mengangkat sentimen Anti-Malaysia. Tudingan

Silakan baca konten menarik lainnya dari JPNN.com di Google News

BERITA LAINNYA
X Close