Close Banner Apps JPNN.com
JPNN.com App
Aplikasi Berita Terbaru dan Terpopuler
Dapatkan di Play Store atau Apps Store
Download Apps JPNN.com

11 Warganya Disandera Korut, Malaysia Membalas!

Selasa, 07 Maret 2017 – 18:51 WIB
11 Warganya Disandera Korut, Malaysia Membalas! - JPNN.COM
Datuk Seri Najib Tun Razak. Foto: AFP

jpnn.com - jpnn.com -Konflik antara Malaysia dan Korea Utara memuncak. Hubungan diplomatik antara Kuala Lumpur dan Pyongyang semakin panas menyusul penyanderaan secara tidak langsung yang dilakukan pemerintahan yang dipimpin Kim Jong-un terhadap warga Malaysia di Korut.

(Baca jugaAsli Makin Panas! Korea Utara Sandera 11 Warga Malaysia)

Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak menyerukan Korea Utara segera melepaskan semua warga negaranya, untuk menghindari eskalasi lebih lanjut dari pertikaian antara kedua negara.

PM Najib mengatakan dia mengutuk keras keputusan Korea Utara mencegah warga Malaysia keluar. Najib bahkan mulai mendorong diadakannya pertemuan darurat Dewan Keamanan Nasional.

"Tindakan menjijikkan, menyadera warga kami. Mereka mengabaikan semua hukum internasional dan norma-norma diplomatik," ucap Najib seperti dikutip dari The Star.

Kegeraman Najib sudah menggumpal. "Saya juga telah menginstruksikan Inspektur Jenderal Polisi untuk mencegah semua warga Korea Utara di Malaysia meninggalkan negara itu sampai kami yakin keselamatan dan keamanan semua warga Malaysia di Korea Utara," tandas Najib. (adk/jpnn)

Konflik antara Malaysia dan Korea Utara memuncak. Hubungan diplomatik antara Kuala Lumpur dan Pyongyang semakin panas menyusul penyanderaan secara

Redaktur & Reporter : Adek

Silakan baca konten menarik lainnya dari JPNN.com di Google News

BERITA LAINNYA
X Close